Sebepojetí souvisí se sociální identitou a odráží to, zda je kultura indivi–
dualistická či kolektivistická. Pro severoamerickou kulturu je typický zvý–
šený důraz na individuum a orientovanost na jeho výkonnost. V seve–
roamerické populaci a kultuře jako modelu se vytvořil obraz nezávislé
osobnosti, osobnosti přesně ohraničené a autonomní, která představuje, že
chování člověka je důsledkem vnitřních atributů. Jedinec se vytváří pojmy
jako individualistický, nezávislý, autonomní, činný, idiocentrický, zaměře–
ný na sebe, oddělený apod. Protipólem k atributům severoamerické či zá–
padní kultury je imperativ nezápadních kultur, který spočívá v udržování
vzájemné závislosti mezi jedinci. Vztah já k ostatním je základem indivi–
duálního prožívání, jedincovi jsou přisuzovány atributy jako holistický, ko–
lektivní, sociocentrický, allocentrický, vzájemně závislý, shromažďovací,
společenský a vztahový (Bačová, 1997).
Vnímání úspěšnosti
I takové vnímání „úspěšnosti“ je závislé na národní kultuře. Výzkum
Laurenta (cit. podle Hoecklin, 1993) prokázal vliv národní kultury na in–
dividuální pojetí kariéry a vnímání úspěšnosti.
Výzkum byl prováděn v multinárodní organizaci, jejíž personální mana–
gement má velmi dobrou profesní pověst. Společnost mimo jiné používá
standardizovaný hodnotící systém pro hodnocení manažerského potenciálu
a výkonu. Konkrétně se výzkumu zúčastnilo pět poboček ve Francii, býva–
lé SRN, Holandsku, Velké Británii a USA. Reprezentativní vzorek tvořilo
sto manažerů ze střední úrovně jednotlivých poboček. Výzkum ukázal pod–
statné odlišnosti mezi pěti národními skupinami navzdory očekávanému
vlivu konvergence na tuto pozici. Zatímco 57 % holandských manažerů po–
važovalo sociální a komunikativní schopnosti za nejdůležitější determi–
nantu úspěšnosti, ve Velké Británii této vlastnosti přikládalo největší vý–
znam 88 % respondentů. Mít pověst člověka s vysokým potenciálem
považovalo za nejdůležitější 54 % německých manažerů ve srovnání s 88 %
Francouzů. Dosavadní pracovní výsledky pokládalo za nejdůležitější de–
terminantu úspěšnosti 88 % Američanů ve srovnání s 52 % německých ma–
nažerů. Podobně sebevědomí považovalo 81 % Američanů a pouhých 42 %
Francouzů za nejdůležitější faktor vnímání úspěšnosti. Němečtí manažeři
jsou např. názoru, že kreativita je velmi podstatná pro úspěch v kariéře.
Následující tabulka znázorňuje nejčastěji jmenované determinanty úspěš–
nosti (celkové shrnutí ze všech jmenovaných zemí).
18
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>